• Ból w okolicy żuchwy, skroni, ból karku i szyi?

• Częste bóle głowy, szumy w uszach?

• Trzaski, trzeszczenia, klikania podczas otwierania ust?

• Zgrzytanie zębami, zaciskanie zębów?

• Ból podczas żucia twardych pokarmów?

To tylko niektóre objawy dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego (SS-Ż, ang. temporo-mandibular joint - TMJ).

Dysfunkcja tego stawu niesie ze sobą pozornie niegroźne konsekwencje. Z czasem może jednak przysporzyć wielu problemów.

Poza typowymi problemami z gryzieniem z powodu zablokowanych stawów, czy też ścieraniem zębów w przypadku bruksizmu,

dysfunkcje te mogą się przyczyniać do poważnych bólów głowy oraz ograniczania ruchomości i bólu szyi, a w efekcie również całego kręgosłupa.

Dzieje się tak dlatego, że kompleksy mięśniowe żuchwy są ściśle połączone z rozmaitymi strukturami odcinka szyjnego.

Jak leczyć dysfunkcje stawu skroniowo-żuchwowego

Leczenie dentystyczne i ortodontyczne jest bardzo ważnym elementem kompleksowej terapii. W przypadku silnego stresu pomocny może być także psycholog.

Jednak nieprawidłowe napięcie mięśniowe może uniemożliwiać przywrócenie prawidłowej funkcji.

Dlatego istotnym elementem kompleksowego leczenia pacjentów z dysfunkcjami stawu skroniowo-żuchwowego jest

fizjoterapia.
image ssż

fot. http://mmdent.waw.pl/category/schorzenia/dssz/

Na czym polega ocena stawów skroniowo-żuchwowych przez fizjoterapeutę?

Fizjoterapię najlepiej zacząć od dokładnej analizy i diagnostyki problemu oraz stworzenia planu indywidualnej terapii.

Fizjoterapeuta:

• oceni ruchy SSŻ i kręgosłupa szyjnego, stwierdzając ograniczenie ruchu lub nadruchomość

• sprawdzi aktywność punktów spustowych

• sprawdzi poprawność ślizgu stawowego (czyli naturalnych przyruchów stawu)

staw2 1 1

fot.http://bdental.pl/pelna-oferta/leczenie-dysfunkcji-narzadu-zucia/

Jak wygląda fizjoterapia dysfunkcji SSŻ?

W terapii SSŻ wykorzystuje sie szereg środków poczynając od terapii manualnej i masażu, przez terapię punktów spustowych, ćwiczenia aż do kinesiotapingu i zabiegów fizykoterapeutycznych.

• Terapia manualna jest jedną z najskuteczniejszych metod leczenia dysfunkcji SSŻ. Jest to poparte wieloma badaniami, które potwierdzają skuteczność i trwałość tej metody. Różnorodność technik jest stosunkowo duża, dobierana do każdego pacjenta w zależności od jego problemów. Najważniejsze dwie grupy technik to stawowe: przywracające prawidłowe ślizgi w stawie oraz dotyczące tkanek miękkich - przewracające przesuwalność powięzi i innych struktur kolagenowych.

• Terapia punktów spustowych ma na celu usunięcie punktów drażliwych i bolesnych dla pacjenta, które są przyczyną przykurczu, osłabienia i bólu mięśniowego.

• Jedną z form terapii w dysfunkcjach SSŻ jest masaż, który obejmuje mięśnie żucia, wykonuje się go na rozluźnionych mięśniach, przy lekko otwartych ustach. Masaż przyśpiesza regenerację mięśni i tkanek okołostawowych stawu skroniowo-żuchwowego. Pacjenta można także nauczyć automasażu do wykonania w domu.

• W leczeniu dysfunkcji TMJ stosuje się kinezyterapię – leczenie ruchem. Są to ćwiczenia wzmacniające, relaksujące, rozciągające mięśnie żucia. Przywracają prawidłowe funkcjonowanie stawu skroniowo-żuchwowego, poprawiają elastyczność torebek stawu oraz więzadeł, poprawiają zakres, tor ruchu oraz warunkują prawidłowe ułożenie żuchwy. Wspomagają leczenie dysfunkcji przy zastosowaniu szyny zgryzowej.

• Dla pacjentów z zaburzeniami stawu skroniowo-żuchwowego zaleca się także zabiegi fizykalne w celu łagodzenia bólu bez użycia środków przeciwbólowych oraz regulacji nadmiernego napięcia mięśniowego. Są to zabiegi z zakresu ciepłolecznictwa, zimnolecznictwa, elektroterapii, fali ultradźwiękowej, światłolecznictwa, biostymulacji laserowej.

• Metodę kinesiotapingu w przypadku dysfunkcji TMJ wykorzystuje się w celu zlikwidowania bólu, obrzęku oraz unormowania sygnałów powięziowych jako dopełnienie terapii.

Dla kogo skierowana jest terapia SSŻ?

Warto się udać na terapię jeśli zauważasz u siebie lub kogoś bliskiego:

• ograniczenie otwierania ust;

• Trzaski, trzeszczenia, klikania podczas otwierania ust;

• Bruksizm;

• Chorobę okluzyjną;

• Bóle głowy, szumy w uszach;

• Trudności przy gryzeniu twardych pokarmów;

• Przemieszczenia krążka stawowego;

• Przeciążenie stawu skroniowo-żuchwowego;

Przypadek z naszej praktyki:

Pacjentka z ograniczeniem otwierania ust. Stres, duża presja ze strony pracodawcy nerwy powodowały niekontrolowane zaciskanie zębów oraz zgrzytanie w nocy. Dodatkowo pacjentka skarżyła się na bóle głowy w okolicy skroni oraz sztywność karku.

Już po pierwszej wizycie zakres otwierania ust się poprawił. Zastosowano techniki rozluźniające mięśnie żucia, co wpłynęło na zmniejszenie się dolegliwości bólowych.

Pacjentka otrzymała instruktaż ćwiczeń do domu oraz wskazówki jak unikać problemów z narządem żucia. Po kilku spotkaniach dolegliwości wycofały się całkowicie.