Objawy dyskopatii

Gdy pojawia się nagły, silny ból kręgosłupa najczęściej przyczyną jest powstająca przepuklina krążka międzykręgowego popularnie zwanego dyskiem. Wypadnięcie dysku, przepuklina dysku, przepuklina kregosłupa, korzonki, rwa kulszowa, rwa udowa, rwa ramienna to różne nazwy określające problemy powstałe w związku z dyskopatią. Objawy dyskopatii mogą być różne: od bólu nagłego, silnego bólu kręgosłupa, który nie pozwala się swobodnie wyprostować i zgiąć, przez powolne stopniowo nasilające się pobolewania, które skutkują ograniczeniem ruchomości kręgosłupa i bólem, najczęściej nasilającym się rano, lub po dłuższym siedzeniu, do promieniowania do rąk lub nóg. Pojawia się często po nieprawidłowym podniesieniu czegoś ciężkiego, lub szarpnięciu. Zewnętrzne, najczęściej wcześniej uszkodzone warstwy krążka międzykręgowego

pękają wtedy i wysuwa się wewnętrzna część zwana jądrem miażdżystym

przepuklina

W sytuacji gdy dysk wysunie się z rusztowania kręgosłupa może wywołać ucisk na nerwy, stan zapalny, ostry ból, mrowienie, drętwienie lub zaburzenia czucia Niektóre mięśnie mogą nieprawidłowo pracować lub powstają skurcze i drżenia mięśniowe. Może np. dochodzić do opadania stopy, niemożności chodzenia na palcach lub trudne staje się utrzymanie przedniotów w dłoni.

Większość tego typu zaburzeń bardzo dobrze poddaje się rehabilitacji. Tylko w skrajnych przypadkach, gdy zaburzenia neurologiczne postępują lub pojawia się nietrzymanie moczu i kału należy jak najszybciej wykonać operację.

Jak można sobie pomóc w domu?

Jeśli nie masz możliwości skorzystania w najbliższym czasie z wizyty lekarskiej lub fizjoterapeuty albo właśnie na nią czekasz, możesz:

• wziąć niesterydowe leki przeciwzapalne (bez recepty), które zmniejszą stan zapalny i ból.

• Przyjmuj pozycje bezpieczne - czyli bezbolesne. Dobrą pozycją dla kręgosłupa jest pozycja na boku z poduszką lub kocem między kolanami.

• "JAK SIĘ RUSZAM  TO BOLI, WIĘC TYLKO LEŻĘ" - Taka postawa jest często przyjmowana przez pacjentów z ostrym bólem kręgosłupa. Niestety nie jest właściwa. Trzeba się oszczędzać, to fakt, ale należy też ruszać się chociażby w łóżku, ponieważ to właśnie w fazie ostrej kręgosłup potrzebuje delikatnego ruchu, który usprawni przepływ krwi i spowoduje wchłanianie obrzęku.

Jeżeli chcesz wezwać pomoc, możesz zaprosić fizjoterapeutę, który biegle posluguje się metodą MDT McKenzie, przeprowadzi on wywiad i diagnostykę pozycyjno-ruchową objawów. Dzięki temu można uniknąć niepotrzebnego stosowania leków, jeżeli dolegliwość jest czysto mechaniczna i można ją wyleczyć przez odpowiednie ćwiczenia.

Sprawdź ofertę rehabilitacji domowej Vivo Fizjoterapia

Pamiętaj!

Nigdy nie lekceważ ostrego bólu kręgosłupa.

W takiej sytuacji konieczna jest konsultacja z lekarzem i fizjoterapeutą.

W przeciwnym razie takie bóle mogą zdarzać się coraz częściej i jeszcze silniejsze.

Jakie są możliwości rehabilitacji?

Jeżeli jesteś w stanie poruszać się o własnych siłach warto udać się do fizjoterapeuty. Terapia kręgosłupa wymaga przywrócenia prawidłowych wzorców ruchowych, usunięcia zbędnych napięć i wzmocnienia osłabionych mięśni stabilizujących kręgosłup. Bardzo potrzebna będzie zazwyczaj terapia punktów spustowych i przywrócenia właściwego ustawienia stawów krzyżowo-biodrowych oraz kręgosłupa.

W  przypadku dyskopatii zaleca się także metody fizjoterapii, które sprawią, że dysk "wsunie się" na swoje miejsce. Skuteczne metody na uszkodzenie krążka międzykręgowego to:

Oprócz metod, które działają na przyczynę warto zastosować terapie wspomagające takie jak kinesiotaping i fizykoterapia (przeciwbólowo najczęściej TENS oraz regeneracyjnie i przeciworzękowo np. laser, pole magnetyczne, fonoforeza itp.) oraz dowiedzieć się jak dostosować stanowisko pracy, aby nie powodować dalszych uszkodzeń.