Czym są  neuromobilizacje?

Neuromobilizacja to element rehabilitacji - terapii manualnej, wykorzystywany jest do leczenia układu nerwowego człowieka. Głównym celem jest zniesienie dolegliwości bólowych. Metodę stworzył australijski terapeuta David Buttler w 1991 roku, który zauważył, że przyczyną przeciążenia i zaburzenia układu nerwowego są czynniki powodujące ucisk tkanki nerwowej. Do takich czynników możemy zaliczyć: obrzęki, krwiaki, nowotwory, zwłóknienia, deformacje kostne, długotrwałe unieruchomienie lub nieprawidłowa pozycja.

Zabieg neuromobilizacji poprzedzony jest wywiadem i manualnym badaniem zaburzenia  przesuwalności i podrażnienia nerwu oraz jego rozciągliwości w testach rozciągowych.

Testuje się także czucie w obrębie tkanek unerwianych przez badane nerwy oraz bada siłę i odruchy mięśni związanych z tymi nerwami. Objawy zaburzeń pracy nerwu to drętwienie, osłabienie czucia, brak czucia, parestezje czyli mrowienia, przeczulica, uczucie pieczenia, palenia, uczucie innej nogi czy ręki. Również ból stawowy, mięśniowy i skórny mogą, choć nie muszą pochodzić z nerwu.

Jeżeli pojawiają się zaburzenia pochodzące z określonego nerwu warto spróbować znaleźć przyczynę (np. dyskopatia, niedokrwienie wskutek osłabionego krążenia tętniczego) i ją wyeliminować. Często jednak mimo tego, że przyczyna w postaci urazu, dyskopatii, obrzęku została już usunięta, nerw wciąż podtrzymuje swoją patologiczną funkcję. Wtedy trzeba zastosować neuromobilizacje.

Istnieją dwa rodzaje neuromobilizacji: ślizgowa i rozciągowa. W zależności od przebiegu nerwu - powtarza się wielokrotnie określone pozycje ręki, nogi, lub kręgosłupa powodujące jego rozciąganie lub przesuwanie względem tkanek (ślizg). Najczęstsze neuromobilizacje nerwu kulszowego, nerwu piszczelowego, nerwu strzałkowego,nerwu pośrodkowego, nerwu łokciowego, nerwu promieniowego oraz opony twardej.

Rehabilitacja powinna przebiegać w zakresie odczuć bólowych dobrze tolerowanych przez pacjenta, podczas zabiegu odczuwa się czasem tylko ból, a potem, najczęściej po godzinie od zabiegu pojawia się ciepło rozchodzące się wzdłuż danego nerwu, często też zmniejszają się objawy uszkodzenia nerwu. Neuromobilizacja ma na celu rozciągnięcie i uwolnienie przesuwalności nerwu.

Korzyści z neuromobilizacji

Efektem jest uwolnienie od napięć mięsniowych, poprawa czucia i zmniejszenie lub eliminacja bólu, w zakresie objawów pochodzących od nerwu poddanego terapii.

Największą korzyścią z neuromobilizacji jest poprawa krążenia, uelastynienie
i usprawnienie funkcjonowania tkanki nerwowej. Odtworzenie właściwej pracy nerwu
i przewodzenia nerwowego powodują załagodzenie dolegliwości bólowych oraz rozluźnienie mięśni, a także zmniejszają lub eliminują zaburzenia czucia i parestezje. Znikają mrowienia, drętwienia, odczucie innej kończyny, palenie i pieczenie.

Neuromobilizacje są najskuteczniejsze gdy wykonywane są przez rehabilitanta, ponieważ jest on w stanie zapewnić dokładne warunki do rozciągnięcia nerwu. Jednak duże znaczenie dla podtrzymania efektów pracy terapeuty ma ćwiczenie pacjenta w zaciszu domowym. Fizjoterapeuta uczy pacjenta autoneuromobilizacji, dzięki czemu można kontynuować terapię i utrzymać jej efekty na dłużej. W Vivo Fizjoterapia można również skorzystać z neuromobilizacji podczas rehabilitacji domowej.

Przypadek z naszej praktyki:

Pacjent po wypadku samochodowym,  cierpiący na zaburzenie czucia nogi prawej, bóle krzyża, uporczywe kurcze mięśni kończyny dolnej.  Drętwienia nogi utrzymywały się od wypadku z takim samym nasileniem, mimo rehabilitacji.

Podczas zabiegów neuromobilizacji nerwu kulszowego pacjent za każdym razem odczuwał ciepło przechodzące przez całą kończynę dolną oraz powrót czucia. Po serii zabiegów neuromobilizacji pacjent odczuwał wzrost siły w nodze, co było tez widać podczas chodu.

Kiedy warto zastosować neuromobilizację?

• ból o charakterze promieniującym, ciągnącym, piekącym, kłującym.
  • bóle głowy
  • łokieć golfisty i tenisisty
  • uszkodzenia mięśni- naderwanie, stłuczenie, naciągnięcie.
  • rwa kulszowa, rwa ramienna, rwa udowa
  • zespół cieśni nadgarstka
  • drętwienie, mrowienie kończyn
  • bolesne kurcze mięśni

Kiedy należy zachować szczególną ostrożność lub nie należy wykonywać neuromobilizacji?

• Nowotwory
  • Krwotoki