Jak uniknąć operacji kręgosłupa w przypadku zaawansowanej dyskopatii?

Poważne objawy bólu kręgosłupa, promieniowanie bólu do rąk i nóg, drętwienie i utrata siły często okazują się być objawami choroby krążka międzykręgowego. Dyskopatia, której objawy zwane są również rwą kulszową, rwą ramienną, korzonkami, postrzałem jest coraz częstsza wśród osób prowadzących głównie siedzący tryb życia. Trafiają one do neurologa lub ortopedy, dostają skierowanie na badanie rezonansem magnetycznym, który pokazuje wypukliny (ang. buldging) i przepukliny krążka miedzykręgowego (zwane fachowo ekstruzją lub w dalszym etapie sekwestracją).

Wydaje się, że jedynym rozwiązaniem jest operacja usunięcia wystającego fragmentu krążka międzykręgowego, która zlikwiduje ucisk na nerwy. Dobrze jeśli operacja się uda bez powikłań i jest skuteczna. Często jednak po jakimś czasie pojawiają się podobne objawy z tego samego lub innego segmentu.

Czy można sobie poradzić z zaawansowaną dyskopatią bez operacji? Doświadczenie wielu pacjentów i terapeutów z metodą dr Smiska, zwaną Stabilizacją Spiralną uczy, że w większości przypadków, jest to możliwe!

Co to jest Stabilizacja Spiralna?

Metoda SM-SYSTEM inaczej zwana stabilizacją spiralną to nowatorska metoda pracy z układem ruchu. Została ona opracowana przez specjalistę w zakresie terapii manualnej i ortopedii dr R. Šmiska z Pragi, który jest uczniem prof. Lewita. Leczenia i profilaktyka SM-System zyskuje coraz większą popularność w Czechach oraz krajach Europy Zachodniej. W Niemczech terapia Stabilizacji Spiralnej została uznana przez publiczny system opieki zdrowotnej, który pokrywa zarówno koszty leczenia jak i profilaktyki z wykorzystaniem tego systemu rehabilitacji.

Naturalna stabilizacja ruchu

W efekcie pracy tą metodą uzyskuje się przywrócenie naturalnej stabilizacji w ruchu, którą tracimy w wyniku siedzącego trybu życia.

Pozycje statyczne np. pozycja siedząca, wymagają ciągłej pracy pionowych łańcuchów mięśniowo-powięziowych, do których należą m.in. mięśnie przykręgosłupowe. Każda osoba, której praca wymaga długotrwałego siedzenia doświadcza nadmiernego napięcia tych mięśni oraz jego konsekwencji, którymi są przeciążenia stawów i dyskopatie.

Prawidłowy ruch powoduje uruchomienie innych łańcuchów mięśniowo-powięziowych, które jak spirale otaczają całe ciało. Praca tych łańcuchów wytwarza siłę oddalającą od siebie kręgi i powierzchnie stawowe, przez co znacznie zmniejsza się nacisk na krążki międzykręgowe (popularnie zwane dyskami) i na chrząstkę stawową.

Stabilizacja pionowa i spiralna

Rys.1 - Porównanie wpływu stabilizacji wertykalnej i spiralnej na krążek międzykręgowy i nerwy rdzeniowe - stabilizacja spiralna powoduje trakcję, a przez to odciążenie krążka międzykręgowego i więcej miejsca dla nerwu rdzeniowego (fot. źródło: dr Smisek, Zdrowe Plecy, podręcznik SM-System)

Jakie są efekty kompleksowej terapii Stabilizacji Spiralnej?

Dzięki prawidłowej stabilizacji w ruchu możemy nie tylko zapobiec dyskopatiom i uszkodzeniom stawów. Okazuje się, że ćwicząc tą metodą pacjenci, którzy już mają poważne problemy z kręgosłupem mogą pozbyć się poważnych dolegliwości!

W wyniku wytwarzania siły trakcyjnej przez spiralne łańcuchy mięśniowe dochodzi do cofania się wypuklin i przepuklin krążka międzykręgowego nie tylko na etapie protruzji, ale także ekstruzji, a nawet sekwestracji czyli tzw. przepuklin niereponowalnych. Jest także najlepsza metoda nieoperacyjnej terapii na etapie stenozy.

Efekty terapii dyskopatii metodą SM System

Rys. 2      Efekty terapii dyskopatii metodą SM System (fot. źródło: dr Smisek, Zdrowe Plecy, , podręcznik SM-System)

Poprawa postawy uzyskana dzięki wzmocnieniu mięśni łańcuchów spiralnych umożliwia również zmniejszenie przeciążeń tkanek miękkich i spowolnienie procesów degeneracyjnych kości i stawów. W związku z tym stosuje się tę metodę z olbrzymim powodzeniem również w terapii stawów biodrowych, kolanowych i skokowych. Bardzo dobry jest efekt terapii Spiralną Stabilizacją dokuczliwych koślawych paluchów, tzw. halluxów.

Często dzięki tej terapii udaje się pacjentom uniknąć chirurgicznego noża. Jeśli jednak operacja jest nieunikniona, stabilizacja spiralna pozostaje niezastąpionym elementem terapii w procesie przygotowania do operacji kręgosłupa, czy endoprotez stawu kolanowego i biodrowego, a także w procesie dochodzenia do zdrowia po operacji.

Spiralna Stabilizacja, przez pracę nad aparatem mięśniowo-stawowym, ma wpływ na pracę organów wewnętrznych, a przede wszystkim na układ sercowo-naczyniowy, oddechowy, pokarmowy (wpiera pracę żołądka i jelit) oraz moczowo-płciowy. Odpowiednia mobilizacja i stabilizacja kręgosłupa pozytywnie wpływa na unerwienie, ukrwienie oraz wydolność organów wewnętrznych.

Przez zmniejszenie ucisku przykurczonych struktur na nerwy i poprawę ich ukrwienia można pozbyć się także drętwień, mrowień oraz dokuczliwych migren.

Jak wygląda terapia metodą Stabilizacji Spiralnej?

Istotą terapii jest indywidualnie dopasowany do pacjenta zestaw specjalistycznych ćwiczeń z ekspanderami, które zawierają naprzemienne ćwiczenia rozciągające i wzmacniające różnych grup mięśniowych. Pacjent uczy się prawidłowego wykonania tych ćwiczeń w trakcie spotkań z terapeutą, które najczęściej odbywają się 1x w tygodniu i trwają około godziny. Oprócz ćwiczeń i ich korekcji terapeuta wykonuje bierną terapię manualną mięśni i powięzi, która przygotowuje i umożliwia prawidłowe wykonanie ruchu. Poza spotkaniami pacjent powinien raz lub 2x dziennie poświęcić ok. 10 min. na wykonywanie zadanych ćwiczeń.

Czasem na początku terapii, szczególnie w trudniejszym stanie lub przy dużych trudnościach z prawidłowym opanowaniem zestawu, warto spotkać się z terapeutą 2x w tygodniu.

Kto skorzysta na terapii metodą SM-System?

Terapia jest wskazana w następujących przypadkach:

• ból kręgosłupa z różnych przyczyn (dyskopatia, stenoza, choroby wrodzone, mielopatia)
  • rwa kulszowa
  • rwa ramienna
  • lumbago
  • odkręgosłupowe bóle, drętwienia i mrowienia kończyn dolnych i górnych (dłonie, stopy, itp.)
  • sport (profilaktyka i terapia dolegliwości odkręgosłupowych oraz zapobieganie zwyrodnieniu stawów)
  • osoby prowadzące siedzący tryb życia
  • bóle biodra
  • bóle kolana
  • bóle stóp
  • hallux valgus (koślawość palucha)
  • w przygotowaniu do porodu jako element gimnastyki ciężarnych
  • po porodzie (bezpieczne ćwiczenie mięśni brzucha już od 3 dnia po porodzie, zapobiega powstawaniu rozstępu mięśnia prostego)
  • osoby z rozstępem mięśni prostych brzucha prowadzącym do przepukliny
  • skoliozy i wady postawy
  • migreny
  • w przygotowaniu do operacji alloplastyki (wszczepienie endoprotezy) stawu kolanowego i biodrowego
  • Po operacjach brzusznych i stawów kończyn dolnych w celu przywrócenia prawidłowego wzorca chodu

Terapię można zastosować zarówno w stanie ostrym jak i przewlekłych dolegliwościach. Odpowiednio prowadzona terapia nie ma przeciwwskazań, poza gorączką i bardzo ostrym stanem zapalnym przez pierwsze kilka dni.

Na naszym kanale You Tube można obejrzeć niektóre podstawowe ćwiczenia stabilizacji spiralnej zaprezentowane przez jednego z naszych terapeutów.

Zobacz więcej na temat OFERTY Vivo Fizjoterapia oraz CENNIK naszych usług.

Zapraszamy!