CZYM JEST BLIZNA

Blizna jest to pozostałość po uszkodzeniu tkanek, po urazach lub interwencjach chirurgicznych. Podczas gojenia się rany wytwarza się tkanka łączna w miejscu uszkodzenia – i ta nowo powstała tkanka łączna jest określana mianem blizny. Tylko skóra goi się od kilku dni do kilku tygodni w zależności od rozległości rany, jednak proces wytwarzania blizny jest bardziej złożony. Nie jest to tylko gojenie skóry. Również pod skórą przebiega niewidoczny gołym okiem proces gojenia się tkanek (np. powięz, mięśnie, tkanka podskórna, itp.).

Czy blizna ma znaczenie?

Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że blizna może powodować bóle w miejsach specyficznie nie związanych z miejscem blizny.

Przykład: Bóle lędźwi spowodowane blizną po cięciu cesarskim

Bóle głowy po przebytym w dzieciństwie urazie w głowę.

Blizna ma również wpływ na ruchomość tkanek oraz zakres ruchu stawu, który jest ograniczony.

Pracę z blizną rozpoczyna się po to aby nie stanowiła ona miejsca przeciążenia i zmian wektorów sił działających na narząd ruchu.

Jak wygląda praca na bliźnie pod okiem dobrego fizjoterapeuty?

1. Mobilizacja blizny poprzez specjalistyczne techniki masażu i terapii manualnej (techniki powięziowe, techniki energizacji mięśni, masaż głęboki, poprzeczny, funkcyjny)  powodujące  zmiękczanie i rozluźnianie zarówno samej blizny oraz tkanek sąsiednich. Zwiększamy rownież przekrwienie, co skutkuje przyśpieszeniem dostarczania substancji niezbędnych do regeneracji tkanki.

masa 1

2. Suche igłowanie blizny. Specjalne igły wbija się pod kątem pod skórę w zrost powstały z procesu bliznowacenia w celu rozciągnięcia zrostu.

36506371 942754985906495 1427395560070971392 n

3. Aplikacja kinesiotaping w celu rozluźnienia tkanek oraz zwiększenia przesuwalności blizny.

36467681 942754509239876 8766087745022984192 n

Skąd mam wiedzieć czy moja blizna jest przyczyną bólu lub ograniczenia ruchu?

Fizjoterapeuta wykona potrzebne testy sprawdzające elastyczność blizny i jej wpływ na dolegliwości bólowe. Następnie przeprowadzi odpowiednią terapię mającą na celu uwolnienie od bólu.